ZUIVELREUS KIEST PUUR

FrieslandCampina neemt al zijn merken onder de loep

FrieslandCampina wil streep door suiker, zout en kunstmatige ingrediënten.
door Gert van Harskamp Amersfoort.

FrieslandCampina bindt de strijd aan met onnodige kleurstoffen en suikers. De zuivelreus gaat naar al zijn producten kijken en heeft als eerste het merk Optimel aangepakt. De aanpak vloeit direct voort uit het duurzaamheidsoffensief dat het bedrijf is begonnen. Ook melkveehouders gaan dit merken.

FrieslandCampina, bekend van merken als Campina, Vifit, Friesche Vlag en Fristi is een innovatieoffensief begonnen met de merken. Optimel, na Campina het tweede merk van FrieslandCampina in Nederland, heeft als eerste een hele gedaantewisseling ondergaan.

„De yoghurt, drinkyoghurt en kwark bevatten naast weidemelk alleen nog die ingrediënten die je ook echt in het product kunt verwachten”, legt voedingsdeskundige Astrid Bakker van FrieslandCampina uit. „In de frambozendrinkyoghurt zitten alleen frambozen en geen andere vruchtenextracten om de smaak op peil te houden. Zuivel behoort tot de schijf van vijf en wij zien een belangrijke rol weggelegd om onze producten zo natuurlijk mogelijk te houden.”

Meer geld naar innovatie
Dit betekent het voortdurend zoveel mogelijk beperken van suikers, zout en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. „De producten van Optimel hebben echt een andere kleur gekregen. De hardcore fan proeft het ook”, aldus marketingmanager Marieke Liesting van FrieslandCampina. „Wij gaan ervan uit dat het verkochte volume gelijk blijft voor dit jaar en dan een groei laat zien.”

De onderzoeksafdeling van de zuivelreus in Wageningen heeft er uiteindelijk tweeënhalf jaar over gedaan om de smaak en de structuur van producten van Optimel naar wens te krijgen. „Uiteindelijk nemen we al onze producten onder de loep”, zegt Liesting. „Het volgende merk is Vifit.”

Voor de duurzaamheidsslag heeft FrieslandCampina zijn innovatiebudget behoorlijk opgeschroefd. Waar het concern in 2015 en 2016 nog respectievelijk €73 miljoen en €74 miljoen uitgaf aan research en development, is dit budget in 2017 al vergroot tot €81 miljoen.

FrieslandCampina, waar 80% van de Nederlandse melkveehouders bij aangesloten is, zegt mee te bewegen op de trend onder consumenten die kritischer worden op wat zij eten en drinken. „Je ziet dat die steeds meer willen weten over waar het product vandaan komt en wat er allemaal precies in zit”, aldus voedingsdeskundige Bakker. „Je weet nog net niet uit welke koe de melk komt, maar het moet traceerbaar, puur en natuurlijk zijn.”

Overigens spelen ook supermarkten fors in op deze trend. Zo wil supermarktketen Jumbo in 2020 alleen nog maar zuivelproducten van weidemelk in de schappen hebben staan. En in 2022 mag dat alleen nog maar zuivel zijn van boeren die het veevoer binnen Europa halen.

De vernieuwing bij FrieslandCampina zit dan ook niet alleen in de producten die de zuivelfabriek uit gaan, maar het bedrijf wordt ook veel kritischer op de melk die de 19.000 boeren leveren.

Begin 2019 introduceert de zuivelgigant de zogeheten Top-Zuivellijn met extra eisen aan dierenwelzijn, natuur en klimaat waaraan melkveehouders moeten voldoen. Zo moet de CO2-uitstoot bij de boeren fors worden verminderd. Boeren die aan deze voorwaarden voldoen, krijgen een hogere prijs voor hun melk.

Die zuivellijn van FrieslandCampina sluit overigens aan bij de afspraak die landbouworganisatie LTO en de Nederlandse Zuivel Organisatie NZO twee weken geleden maakte. Melkveehouders moeten voldoende eigen grond hebben om zelf voor voer te kunnen zorgen voor hun koeien. In 2025 mogen de boeren nog maar voor een derde van de eiwitten die de melkkoeien nodig hebben afhankelijk zijn van de diervoederindustrie.

Bron: De Telegraaf | door Gert van Harskamp | 01-05-2018
Foto ANP XTRA